Jordgubb- och rabarberpaj med knäcktäcke
Jag trodde faktiskt att jag redan hade publicerat ett recept på en jordgubb- och rabarberpaj men så är alltså inte fallet. Denna testade jag baka i helgen, vi har ju en lite senare rabarbersäsong här uppe än i södra sverige så passade på att skörda lite och baka en paj. Originalreceptet kommer från Camilla Hamid, men jag uteslöt chokladen och nötterna. Den smakade alldeles utmärkt ändå :)
 
Denna är med ett knäckigare täcke som gav lite mer tuggmotstånd och så serverade jag den med hemmagjord vaniljvisp
 
 
 
 
Ingredienser:
250 g jordgubbar
250 g rabarber
0,75 dl syltsocker
2-3 tsk potatismjöl

175 g smör
2 dl strösocker
2 krm salt
0,5 tsk malen kardemumma
3 dl havregryn
1,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,5 dl ljus sirap

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 175 grader (över- och undervärme).
2. Blanda jordgubbar, rabarber, syltsocker och potatismjöl i en bunke. Bred ut det jämnt i en  pajform som är ca 23 cm.
3. I en annan bunke blandar du ihop strösocker, salt, kardemumma, havregryn, vetemjöl och bakpulver.
4. Smält smöret i en kastrull och häll sedan ner det i bunken tillsammans med sirap. Rör ihop tills du fått en jämn smet och klicka ut den ovanpå fyllningen i pajformen. Bred ut och jämna till lagret över jordgubb- och rabarberfyllningen.
5. Grädda mitt i ugnen i ca 30-40 minuter.

Servera direkt eller förvara pajen i kylskåpet tills det är dags att servera den. Gärna med lite vaniljvisp till, en hemmagjord variant hittar du recept till här
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress